مجلس و رهبری

درباره قداست، اهميت و جايگاه حساس و سرنوشت ساز مجلس و نقش آن در صلاح و فساد جامعه و كشور و نظارت بر كارها و اصلاح امور و برخورد قاطع و دلسوزانه با مسايل كشور، بيانات رهبر فقيد انقلاب، حضرت امام خميني قدس سره الشريف و بيانيه ها و سخنان رهبر معظم انقلاب ، حضرت آيت الله خامنه اي مدظله العالي، بهترين دليل و گواه است كه ذيلا فرازهايي از آن بيان مي گردد:
"مجلس شوراي اسلامي تنها مركزي است كه تمام قوا بايد تبع آن باشند."
"اينجانب اكيدا علاقمندم كه قداست مجلس معظم و وكلاي محترم محفوظ باشد تا الگويي باشند براي مجلس هاي جهان" . "شما (نمايندگان) بايد در آنجا معلم اخلاق باشيد براي همه كشور، حضرات وكلاء، مجلس را معبدي كنند منزه از اعمال و اقوال زمان طاغوت تا مجلس نمونه شود، باشد كه مجالس ديگر كشورهاي اسلامي از آن تبعيت كنند." مركز همه قانون ها و قدرت ها مجلس است:
"شك نيست كه مجلس به همه امور نظارت دارد و حق نمايندگان است كه از هر انحراف و خلافي كه از وزراء و ادارات مي بينند به حكم قانون جلوگيري كنند و دولت را تا حد استيضاح بكشانند، لكن فرقها است بين نظارت و استيضاح و بين عيب جويي و انتقام گيري و اين فرقها را همه كس پس از رجوع به وجدان خويش مي فهمد."
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي مي فرمايند:
"نمايندگي مجلس، مسئوليت و خدمت است مجلس در نظام اسلامي داراي نقش حقيقي در اداره و هدايت كشور استو درست ايفاء كردن اين نقش تاثير عميق و تعيين كننده اي در سرنوشت و مسير و جهت گيري هاي اصلي كشور به جاي مي گذارد. مجلس به معناي حقيقي كلمه مظهر اراده و حاكميت مردم است. مجلس با مصوبات خود راهي را كه دولت اسلامي براي اداره كشور بايد بپيمايد ترسيم مي كند و بر اين حركت سرنوشت ساز نظارت مي نمايد. مجلس در همه حال بايد حريت و صراحت و حقگرايي و استقلال خود را حفظ كند و راه راست را به مجريان امور بنمايد و بر پيمودن آن نظارت كند. نمايندگان بايد پاسخگوي راي اعتمادي كه بر اعضاي دولت مي دهند باشند. با اين حال كارشكني و فتنه گري و اغراء به جهل از هيچ كس قابل قبول نيست.
بنابراين مجلس بايد تمام امور كشور را اصلاح كند، همه امور كشور را تحت نظر داشته باشد. پست نمايندگي مسئوليت است و تكليف، نمايندگان بايد نظارت دقيق و همه جانبه خود و تصويب قوانين هدايتگر و سازنده، راه كار و تلاش و پيشرفت كشور را هموار نموده و اگر ضعف، خلاف و يا تخلفي ديدند با قدرت و قاطعيت برخورد نموده و مسامحه روا ندارند.
در قانون اساسي نيز به اين مسئله توجه خاص مبذول شده و از نظر شرايط و اختيارات و مسئوليتها بر ركن بودن و محوريت مجلس در امور كشور تاكيد شده و اصول فراواني به وظايف و اختيارات و رسالت مجلس اختصاص يافته است. در حدود شصت اصل و قريب يك سوم از اصول قانون اساسي به مسايل مربوط به مجلس و قانونگذاري و قوه مقننه و وظايف اين قوه مربوط مي شود.
اين خود اهميت و قداست و نقش كليدي و جايگاه ويژه مجلس را در امور كشور نشان مي دهد. بررسي همين بخش مهم تفاوت ماهوي مجلس و قوه قانونگذاري در جمهوري اسلامي با قانون اساسي مشروطيت و نظام گذشته را به خوبي بيان مي دارد.
منبع:www.majlis.ir

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله